Raliul Zapezii Maramures 2022

Incepem sezonul 2022 cu Raliul Zapezii Maramures, raliu organizat sub egida #FRAS, de catre Club sportiv Xtreme Adventure Baia Mare. Pe situl FRAS apare ca fiind „un concurs de navigatie pentru automobile cu tractiune integrala, respectiv 4×4/4×2”.

Am venit aici sa ne simtim bine si sa testam senzatiile dintr-un SSV pentru eventuale competitii viitoare. Foarte putini piloti de raliu licentiati la start. Mai exact : Adi Baciu & Bogdan Iancu, Vlad Cosma & Marc Banca, Bogdan Cuzma & Florin Dorca, David Tarta si, in ultimul moment, Norbert Maior.
Niciunul din noi nu astepta un tratament preferential, ba din contra, pentru a nu incurca planurile sportivilor amatori care vin an de an la aceasta competitie, eu personal consider că era normal sa fim in afara concursului, pentru a ramane in spiritul de „distractie”. Dorința mea ar fi fost ca organizatorul să “profite” de prezența noastră la start si sa prezinte performanta catre care trebuie sa tinda pilotii amatori.

Am vazut de toate. De la dorinta organizatorului de a face ca lucrurile sa mearga bine in conditii dificile, la dorinta unui Director de Cursa prea zelos de a face ordine printre cei cateva zeci de piloti amatori adunati la start. De la nervi, la distractie. Mi-a venit in minte un aforism : ”Atunci cand se joaca, copiii sunt cei mai seriosi oameni din lume.” Se pare ca cel care a scris asta nu a vazut niciodata o cursa auto de amatori.

Revenind la partea “tehnica” care ma priveste pe mine ca si copilot, am remarcat dorinta arbitrilor convocati de a face totul ca la carte. Si dincolo de limitele ei. Pentru ca doar asa pot sa explic cele 3 panouri de presemnalizare a sosirii, in afara celor doua normale strecurandu-se, in fata lor, un panou de… sfarsit de zona de control! Pe proba de noapte, cand, in timp ce dictam am vazut cu coada ochiului ca trecem pe langa 2 panouri, i-am zis lui Bogdan ca poate sa incetineasca. Ce sa vezi, celula ne astepta rabdatoare sa o ”rupem” la cateva zeci de metri mai incolo, in spatele celui de-al treilea panou. Mi-am permis sa ii intreb pe arbitrii din sosire ce fel de presemnalizare e asta si am fost trimis sa… citesc regulamentele. Ceea ce am si facut, ca asa sunt eu, doar ca le tot citesc de cativa ani dar nu am gasit inca versiunea dupa care presemnalizeaza ei sosirea.

Am mai aflat la acest concurs, de la stimabilul Director de Cursa ca un caine, daca nu se caca, explodeaza. Asta ne-a invatat la briefing, impreuna cu faptul ca s-ar bucura nespus daca cativa dintre noi am pleca acasa pentru ca si asa suntem prea multi.

Una peste alta, noi ne-am distrat de minune. Am pus si SSV-ul pe capac, am facut si recunoasteri pe jos, 8km, am si batut cartile pana dimineata, am si facut sauna impreuna cu Vaca de Raliu dupa o zi prin zapada, la o cabana super faina: Pensiunea Maximia.

Daca mai venim? Asta nu stiu, nu depinde de mine. Insa, ca un sfat personal, as invita organizatorul sa scoata din concurs pilotii licentiati si sa ii foloseasca ca vorlighteri. Si inca ceva. Notorietatea unei curse are si un revers. Cu cat mai multi piloti la start, cu atat mai dificil de tinut intr-un anumit standard. De aceea schimbarea formatului raliului, introducerea unor norme mai clare ar fi in beneficiul concursului.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *